Make Moments Matter


Orice acţiune pe care o întreprindem necesită menţinerea unui nivel optim de tensiune neuropsihică şi musculară pentru a fi dusă la bun sfârşit. Cu cât activitatea este mai complexă, cu atât mobilizarea organismului este mai intensă ceea ce duce la apariţia unor fenomene de oboseală accentuată şi epuizare psihofiziologică. Soluţia ar fi alternarea acestor perioade de maximă încordare cu momente de relaxare.

Relaxarea este o stare mentală controlată prin care se obţine destinderea psihofizică. În timpul relaxării, mintea se eliberează de năvala gândurilor zilnice şi se concentrează asupra unor lucruri plăcute şi confortabile, în ritmul calm şi liniştit al respiraţiei. 10-15 minute de autorelaxare la fiecare 2-3 ore de activitate intensă sunt suficiente pentru a preîntâmpina fenomene de epuizare psihofiziologică sau distres. Autorelaxarea este precedată de exerciţii de relaxare efectuate sub îndrumarea unui psihoterapeut.  

Tehnicile de relaxare au la bază exerciţii de respiraţie şi exerciţii de contracţie – relaxare musculară. Respiraţia are un rol esenţial în relaxarea musculară, în focalizarea atenţiei asupra senzaţiilor corporale şi în conştientizarea acestora. în filosofiile orientale, respiraţia este considerată condiţia principiul fundamental al vieţii, iar exerciţiile de respiraţie ocupă un loc central în cadrul meditaţiei.    

Hipnoza reprezintă o metodă terapeutică utilizată în cadrul unei psihoterapii integrative alături de alte metode terapeutice cum ar fi tehnicile cognitive şi comportamentale. Transa hipnotică este o stare profundă de relaxare fizică şi psihică în care omul devine mai receptiv la sugestiile terapeutice. În transă hipnotică, individul nu-şi pierde controlul şi nu poate primi sugestii care contravin convingerilor sale.

Transa hipnotică este o stare modificată de conştiinţă pe care fiecare dintre noi o trăim zilnic atunci când visăm cu ochii deschişi, când ne cufundăm în lectura unei cărţi sau în vizionarea unui film şi pierdem parţial contactul cu lumea exterioară, focalizându-ne pe unele senzaţii, trăiri sau imagini interioare.

         Beneficiul hipnozei constă în facilitarea accesului la zonele profunde ale psihicului, respectiv la mintea inconştientă, unde se găsesc stocate informaţii privind simptomele sau blocajele actuale. Conştientizarea unor amintiri traumatizante sau a unor probleme nerezolvate permite pacientului să-şi rezolve conflictele ascunse şi să-şi actualizeze resursele.
 

Hipnoza poate fi utilizată în tulburări precum:

  • depresia
  • controlul anxietăţii
  • tulburări obsesiv-compulsive
  • tulburări psihosomatice (migrene, astm bronşic, afecţiuni dermatologice, tulburări digestive, etc.)
  • modificarea atitudinilor şi reacţiilor (fumatul, mâncatul compulsiv, etc.)
  • proceduri medicale dureroase sau stresante.


Copyright: www.psihocentrum.ro